Niezasadny wpis danych do KRD - sposoby na odwrócenie negatywnych skutków
I. KRD
Popularnie określane przez przedsiębiorców KRD to w rzeczywistości Krajowy
Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej SA. Jest to podmiot
prywatny, niezwiązany z administracją rządową, który jako jeden z
pierwszych na krajowym rynku stworzył ogólnopolski system wymiany
informacji gospodarczych, łączący wszystkie gałęzie gospodarki pod
postacią biura informacji gospodarczej.
Przedmiotem
działalności KRD jest przyjmowanie, przechowywanie oraz udostępnianie
informacji i danych gospodarczych. W głównej mierze są to dane dotyczące
zadłużenia podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Na podstawie
wniosku wierzyciel, dłużnik wpisywany jest do internetowej bazy danych,
co ma taki skutek że
dłużnicy notowani w Krajowym Rejestrze Długów przestają być anonimowi i
tracą wiarygodność w kontaktach handlowych. Tym samym niezaspokojeni
wierzyciele wywierają wpływ na swoich dłużników, często uniemożliwiając
im nawiązywanie dalszych umów gospodarczych, poprzez wykazanie ich
zaległości w spłacaniu zobowiązań.
KRD
działa pod nadzorem Ministerstwa Gospodarki na podstawie ustawy z dnia 9
kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie
danych gospodarczych (Dz. U. Nr 81, poz. 530). Ustawa określa najistotniejsze kwestie związane z tworzeniem
i działaniem biura informacji gospodarczej oraz z ujawnianiem,
przechowywaniem, aktualizacją i usuwaniem informacji gospodarczych.
Ustawa w przepisie art. 11 nakazuje podmiotowi prowadzącemu biuro
informacji gospodarczej (BIG) uchwalenie regulaminu precyzującego m.in.
rozwiązania organizacyjne, sposoby zabezpieczania danych, sposoby
realizacji dostępu do danych oraz formy ujawniania informacji
gospodarczych.
Regulamin Zarządzania Danymi Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej S.A. stanowi Załącznik
Nr 1 do uchwały Nr 3/2010 Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura
Informacji Gospodarczej S.A. z dnia 31 sierpnia 2010 r.
Wspomniane
dwa akty prawne są podstawą zarówno działalności jak i podstawą do
umieszczania danych gospodarczych w bazie danych, do której dostęp
uzyskać może za pośrednictwem Internetu każdy klient KRD. Ustawa oraz
regulamin wskazują ponadto precyzyjnie przesłanki, które należy spełnić,
aby umieścić w rejestrze informacje o zadłużeniu i w nich należy
poszukiwać skutecznych sposobów usunięcia obciążającego dłużnika wpisu.
II. Wpis i jego usunięcie
A.
Przepisy
art. 15 i art. 16 ustawy wskazują jakie okoliczności muszą zajść, aby
wierzyciel mógł dokonać wpisu informacji gospodarczych dotyczących
dłużnika do rejestru.
W
przypadku, gdy dłużnik jest konsumentem ziścić muszą się łącznie
następujące przesłanki: zobowiązanie powstało w związku z określonym
stosunkiem prawnym, łączna kwota wymagalnych zobowiązań dłużnika
będącego konsumentem wobec wierzyciela wynosi co najmniej 200 złotych
oraz są one wymagalne od co najmniej 60 dni, upłynął co najmniej miesiąc
od wysłania przez wierzyciela listem poleconym albo doręczenia
dłużnikowi będącemu konsumentem do rąk własnych, na adres do doręczeń
wskazany przez dłużnika będącego konsumentem, a jeżeli nie wskazał
takiego adresu - na adres miejsca zamieszkania, wezwania do zapłaty,
zawierającego ostrzeżenie o zamiarze przekazania danych do biura, z
podaniem firmy i adresu siedziby tego biura.
Wierzyciel
może przekazać do biura informacje gospodarcze o zobowiązaniu dłużnika
niebędącego konsumentem wyłącznie wówczas, gdy są spełnione łącznie
następujące warunki:
zobowiązanie
powstało w związku z określonym stosunkiem prawnym, w szczególności z
tytułu umowy związanej z wykonywaniem działalności gospodarczej, łączna
kwota wymagalnych zobowiązań dłużnika niebędącego konsumentem wobec
wierzyciela wynosi co najmniej 500 złotych oraz są one wymagalne od co
najmniej 60 dni oraz upłynął co najmniej miesiąc od wysłania przez
wierzyciela listem poleconym albo doręczenia dłużnikowi niebędącemu
konsumentem do rąk własnych, na adres do doręczeń wskazany przez
dłużnika niebędącego konsumentem, a jeżeli nie wskazał takiego adresu -
na adres siedziby dłużnika lub miejsca wykonywania działalności
gospodarczej, wezwania do zapłaty, zawierającego ostrzeżenie o zamiarze
przekazania danych do biura, z podaniem firmy i adresu siedziby tego
biura.
B.
W
razie zaistnienia powyższych okoliczności i dopełniania wymogów
formalnych przez wierzyciela dłużnik nie może skutecznie domaga się
wstrzymania lub usunięcia ujawnionych informacji gospodarczych – o ile
są one zgodne z rzeczywistością.
Ustawowymi podstawami do usunięcia niezasadnego wpisu do KRS są przepisy art. 29-31 ustawy oraz § 10 regulaminu.
Biorąc pod uwagę przepis art. 29 ustawy w razie
a) częściowego lub całkowitego wykonania zobowiązania albo jego wygaśnięcia,
b)
powzięcia przez wierzyciela, wiadomości o odzyskaniu przez osobę
uprawnioną utraconego dokumentu, którym posłużyła się osoba
nieuprawniona,
c) powzięcia wiarygodnej informacji, że przekazane informacje gospodarcze są nieprawdziwe, oraz
d) powzięcia wiarygodnej informacji o zmianie innych informacji gospodarczych przekazanych przez wierzyciela do biura,
wierzyciel
jest obowiązany niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia
powzięcia tych informacji, wystąpić do biura, któremu przekazał dane o
zobowiązaniu lub o posłużeniu się cudzym dokumentem, z żądaniem
aktualizacji informacji gospodarczych, przekazując do biura aktualne
dane. Co więcej w przypadku stwierdzenia faktu nieistnienia zobowiązania
wierzyciel jest obowiązany niezwłocznie, nie później niż w terminie 14
dni od dnia powzięcia tej informacji, wystąpić do biura, któremu
przekazał dane o zobowiązaniu, z żądaniem usunięcia informacji
gospodarczych dotyczących tego zobowiązania.
Sankcję
za niewywiązywanie się z tego obowiązku zawiera przepis art. 47, który
stanowi, iż kto, będąc wierzycielem, w przypadku całkowitego wykonania
zobowiązania albo jego wygaśnięcia, lub stwierdzenia faktu nieistnienia
zobowiązania, niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni, nie
zażądał aktualizacji informacji od biura, któremu przekazał dane o
zobowiązaniu lub o posłużeniu się cudzym dokumentem, podlega grzywnie do
30.000 złotych.
Wynika
z tego, iż to wierzyciel ma obowiązek żądania aktualizacji danych, a
dłużnikowi nie przysługuje bezpośrednio uprawnienie do domagania się
zaktualizowania dotyczącego go wpisu. Dłużnik może domagać się
tego pośrednio, bowiem zgodnie z art. 30 ustawy na wniosek dłużnika
wierzyciel, który przekazał informacje gospodarcze do biura, jest
obowiązany do ich uzupełnienia, uaktualnienia, sprostowania lub
usunięcia, jeżeli są one niekompletne, nieaktualne, nieprawdziwe lub
zostały udostępnione lub są przechowywane z naruszeniem ustawy. Zgodnie z
tym zapisem swoimi działaniami dłużnik może motywować wierzyciela, aby
ten usunął niezgodnie z rzeczywistością informacje.
Pewną ochronę dłużnika gwarantuje przepis art. 30 ustawy, który nakazuje KRD usunięcie informacji gospodarczych m. in.:
a) na wniosek wierzyciela, nie później niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku;
b) na podstawie uzasadnionej informacji o nieistnieniu zobowiązania;
c) na podstawie uzasadnionej informacji o wygaśnięciu zobowiązania, jeżeli dane dotyczą dłużnika będącego konsumentem;
d) po upływie 3 lat od ich ostatniej aktualizacji, nie później niż po upływie 10 lat od dnia ich przekazania przez wierzyciela.
Niezasadne
dane zostaną zatem usunięte na podstawie powzięcia uzasadnionej
informacji o nieistnieniu lub wygaśnięciu zobowiązania. Nic nie stoi na
przeszkodzie by taką informacje przedstawił sam dłużnik,
wykazując spłatę zobowiązania lub udowadniając, iż nigdy ono nie
powstało. Jest to zatem kolejna z możliwości domagania się usunięcia
wpisu z rejestru, lecz należy pamiętać, iż zależeć to będzie od uznania
biura informacji (KRD), które musi stwierdzić, iż przedstawione dowody
dostatecznie uzasadniają usunięcie obciążającego wpisu. Odmowa usunięcia
lub brak powzięcia jakichkolwiek działań dotyczących wpisu nie będzie
mogła być przez dłużnika w żaden sposób zaskarżana.
Poza
powyżej omówionymi sposobami istnieje możliwość sądowego dochodzenia
swoich praw. Zgodnie z wspomnianym wcześniej art. 29 ustawy dłużnik w
terminie 14 dni od zaistnienia wskazanych w przepisie okoliczności
zgłosić musi żądanie aktualizacji lub usunięcia wpisu – który w oparciu
o § 10 regulaminu KRD usuwa na wniosek wierzyciela, nie później niż w
terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. Po upływie tego terminu
istnieje możliwość wystąpienia do sądu do złożenia, zgodnie z art. 64
Kodeksu cywilnego zastępczego oświadczenia woli, co ma taki skutek, iż prawomocne
orzeczenie sądu stwierdzające obowiązek danej osoby do złożenia
oznaczonego oświadczenia woli, zastępuje to oświadczenie. Tym samym
wyrok sądu wywrze ten sam skutek, co wniosek wierzyciela o aktualizację
lub usunięcie informacji gospodarczych.
Podsumowując dłużnik, którego reputacja jest naruszona przez niezasadny wpis do Krajowego Rejestru Długów ma możliwość:
a) zwrócenia się z wnioskiem do wierzyciela o aktualizację lub usunięcie informacji gospodarczej,
b) przedstawienia KRD uzasadnionej informacji o niezasadności wpisu lub,
c) wystąpienia na drogę sądową o wydanie zastępczego oświadczenia woli.Radca prawny Piotr Bliźniak
LEX GEMINI Kancelaria Radcy Prawnego Żary
www.lexgemini.pl
Radca prawny prowadzący własną Kancelarię Radcy Prawnego w Żarach. Radca prawny traktuje klientów z miasta Żary priorytetowo zapewniając nawyższą jakość usług za rozsądną cenę. Prawnik w Żarach profesionalnie doradzi w kwestiach prawnych, a także zapewni kompetentne zastępstwo przed sądem lub organem państwowym czy samorzadowym. Dobry prawnik- Żary i jego mieszkańcy potrzebują fachowej pomocy prawnej pozwalającej zabezpieczyć swoje interesy. Dobry i tani prawnik w Żarach ma swoje biuro przy ul. Okrzei 9, Żary, w budynku przychodni Medyk, nieopodal firmy Rolmasz.. Obsługuje m.in. z nowoczesną formą zajmującą się aranżacja wnętrz i projektowanie wnętrz przez profesjonalnych architektów we Wrocławiu i Zielonej Górze RT Studio Projektowe.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz